WebGL ، سرزمین عجایب وب

نوشتن و حرف زدن در مورد WebGL یکی از سخت‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد، چونکه هیچ پروژه ملموسی در وب فارسی وجود ندارد یا حداقل رسانه ای نشده، ولی گفتن در مورد سرزمین عجایبی مانند WebGL  همیشه برام لذت بخش بوده چون که هنوز که هنوزه تازگی خاصی داره و همیشه عجیب هستش، همیشه!

هر چقدر هم کتاب و مقاله در مورد WebGL بخونید باز چیزی عایدتون نمیشه، تا زمانی که آستین‌ها رو بالا نزدید و چند خط کد ننوشتید مطمئن باشید هیچ چیزی از این تکنولوژی نمی‌دونید. در ضمن هر چقدر منابع بیشتر باشه بیشتر گیج می‌شید. این مطلب صرفن برای آشنایی اولیه شما نوشته شده و از تاریخچه و کلیات تکنولوژی برای شما میگه. شما می‌تونید از منابع و کلیدواژه های تهیه شده در این مطلب، مکان‌های جذاب این سرزمین مرموز رو کشف کنید.

هر چند نمیشه چنین تکنولوژی رو در یک خط خلاصه کرد ولی خوب اینجا همه چیز امکان پذیر هست، پس سریع میریم سر اصل مطلب اونم این که  WebGL یک API جاوا اسکریپت هست که بدون نیاز به هیچ پلاگینی میشه ازش استفاده کرد و روی مرورگر تصاویر سه بعدی را رندر کرد و چیزایی فوق العاده ای را باهاش خلق کرد.

مزیتی که این تکنولوژی داره اینه که شما میتونید بدون نصب هیچ پلاگینی روی مرورگر کاربرانتون دنیای جدیدی از وب رو بهشون نشون بدید حتی با حداقل سرعت اینترنت، ولی نقص یا بهتر بگیم بدی این تکنولوژي اینه که بیشترین فشار رو بر روی سخت افزارتون (GPU) میاره و شاید هنوز جای بهینه سازی داره.

WebGL با استفاده از المان Canvas در HTML5 کد رو تبدیل به تصاویر سه بعدی میکنه. برنامه نویسی برای WeBGL  کمی با برنامه نویسی در زبان های دیگر تفاوت دارد، به گونه‌ای که شما بخشی از کدتون رو در جاوااسکریپت و بخش دیگری از کد رو به زبان GLSL (OpenGL Shading LAnguage ) که  زبانی شبیه زبان C هست می‌نویسد. در بخش جاوا اسکریپت کدهایی مربوط به رنگ و المان های دیگری رو می‌نویسید و در زبان CLSL کدهای رو می‌نویسید که کامپیوتر اونا رو تبدیل به کدهای قابل فهم برای برای GPU میکنه. 

حال وقت آن رسیده بدانیم  حاکمان و پایه‌گذاران این سرزمین عجایب چه کسانی هستند. WebGL توسط کنسرسیومی عام المنفعه متشکل از موزیلا فاندیشن و خرونوس گروپ از اوایل سال ۲۰۰۹ شروع  به آزمایش و تست چنین تکنولوژی کردند و نمونه‌های اولیه‌ای تولید کردند که بیشتر می‌توان گفت نمونه‌های دو بعدی بودند و مثل امروز پروژه‌های آنچنانی نبوده‌اند، اما امروزه اکثر مرورگرهای معروف با این تکنولوژی دوست هستند و مشکلی با آن ندارند. اگر نگاهی به تصویر زیر بکنید تمامی مرورگرهایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند را می‌توانید ببنید.

WebGL Hive

به یقین میشه گفت WebGL انقلابی برای دنیای وب محسوب میشه، قبل از این هیچ دنیای سه بعدی تعاملی در وب وحود نداشت که شما گیم‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی و سه بعدی رو بدون نیاز به هیچ پلاگینی در دسترس داشته باشید.

حال با همه این تفاسیر تصور کنید که چه پروژه‌هایی تا حالا انجام شده و چه پروژه هایی هنوز در حال تکمیل است. یکی از بهترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت برای WebGl ، تری جی اس (Three.js)  هست که نمونه های جالبی را با کمک آن درست کرده‌اند، اگر دوست دارید چند نمونه از آزمایشات گوگل را ببینید به این لینک سری بزنید و اگر دوست دارید با این سرزمین بیشتر آشنا بشید می‌تونید از این لینک استفاده کنید. حتمن اگر تجربه ی استفاده از WebGL رو داشتید ما رو هم در جریان بزارید. 

امین ضیا

کارم طراحی رابط کاربریه، ولی دوست دارم در حوزه منابع انسانی و وصل کردن نیروی فنی و متخصص به کارفرمای خوب، کار کنم و تمامی تلاشم رو هم میکنم که این کار رو به بهترین شکل انجام بدم. همیشه در حال یادگیری هستم و چیزایی رو که بلدم با همه به اشتراک میزارم . شاید در یک پست بلاگ و یا در قالب کلاس های آموزشی. همیشه میتونید با یه هدیه کوچیک خوشحالم کنید #صرفاجهت‌اطلاع

همچنین ممکن است دوست داشته باشید ...

یک واکنش

  1. مهدی گفت:

    خوب حالا چی هست؟ همه چی گفتید الا در مورد خودش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *