• شاخه: طراحی    ::    بازدید: ۹۵۶
  • ۵

اهمیت تجربه کاربری در زندگی روزمره

اگر تجربه کاربری محصول شما در زمانی که می‌خواهید آن را به بازار عرضه کنید از نگرانی‌های اصلی شماست، این موضوع باید در اولویت اول شما قرار داشته باشد تا بتوانید به کاربران تجربه بهتری از یک برند عرضه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که در سال 2020 تجربه کاربری می‌تواند تأثیر بیشتری (نسبت به امروز) بر نحوه خرید مشتریان داشته باشد، حتی بیشتر از فاکتورهایی دیگر، همچون قیمت و یا موارد دیگری که در کاربران تاثیرگذار هستند.

برای آنکه درک کنیم تجربه کاربری تا چه حد تأثیرگذار است و چگونه وجه تمایز ایجاد می‌کند بین اینکه آیا کاربران محصول شما را دوست داشته باشند یا آن را در عرض چند ثانیه فراموش کنند، راه حل‌هایی را مد نظر داریم که در این مطلب، پنج راهی که نشان می‌دهد تا چه حد تجربه کاربری در زندگی روزمره مهم است را بررسی می‌کنیم.

۱- طراحی خوب می‌تواند محصولات بزرگی بسازد

در مراحل اولیه طراحی محصول، یک طراح باید یک کارآگاه باشد. تحقیق کند که مردم به چه چیزی نیاز دارند، چگونه رفتار می‌کنند و چگونه مشکلات خود را حل می‌کنند. روش شرکت‌های صابون‌سازی مثال خوبی برای این ذهنیت طراحی است. در حالی که این محصولات، محصولاتی برای پاکیزه کردن هستند، طراحان بسته‌بندی مناسبی را طراحی می‌کنند که بتواند با نیاز و خواسته‌های مشتریان تطابق داشته باشد.

ux-matters-everyday-life-01

لازم نیست در اولین تلاش بی‌نقص باشید، اما این مراحل اولیه طراحی شما را بهتر از قبل به ساخت محصول نهایی رهنمون می‌سازند. شما نیاز به ابزاری دارید که شما را چابک و خلاق نگاه دارد، خواه آنکه مجبور باشید راه حلی را یک بار، دو بار یا هزاران بار تکرار کنید تا بتوانید به مفهوم درستی دست یابید.

۲-کاربر به طراحی توجهی نمی‌کند – مگر آنکه ناقص باشد

وقتی هر روز از خانه خارج می‌شوید و فاصله زیادی را از خانه خود تا خانه همسایه طی می‌کنید، شاید متوجه نشوید که درب ورودی منزلتان چگونه طراحی شده است و چه طراحی دارد تا اینکه با یک درب ورودی با طرح بد مواجه می‌شوید.

ux-matters-everyday-life-02

همچنین زمانی که شما بر روی یک پایگاه اینترنتی یا یک نرم‌افزار کاربردی کار می‌کنید یا در حال بازی با توپ فوتبال و کفش هستید، عمدتا به این موضوع اشاره می‌کنید که چگونه عناصر مختلف محصول شما با هم در ارتباط هستند و همدیگر را کامل می‌کنند، این موضوع برای اینکه بتوانید تجربه کاربری مفیدی را ارائه کنید بسیار حیاتی است.

۳- هیچ‌کس راهنماها را نمی‌خواند

آخرین باری که به همراه نوشیدن یک فنجان چای داشتید دفترچه راهنمای یک محصول را مطالعه می‌کردید، چه زمانی بود؟ کاربران طرحی را دوست دارند که شهودی و برای استفاده آسان باشد و بدون اینکه نیاز داشته باشند راهنمای بلند بالایی را مطالعه کنند، قادر به استفاده از آن باشند. چیزی که از همان ابتدا بدرخشد. مانند محصولات دیجیتالی چون Fibits و iPhone، در آخر، طراحان نیاز است که مطمئن شوند رابط کاربری‌شان برای دستگاه یا ابزار و نرم‌افزار کاربردی به راحتی قابل استفاده باشد و توسط کاربر قابل درک باشد به طور کلی کاربرپسند باشد.

ux-matters-everyday-life-03

یک پیش‌نمونه اولیه سریع طراحی کنید که بدانید ظاهر و شکل محصول نهایی به چه شکل خواهد بود که در آن بر روی نمایی شماتیک از کار تمرکز شده است و مطمئن شوید که کاربر خواهد فهمید از اولین زمانی که نرم‌افزار کاربردی یا محصول را باز می‌کند، چه باید بکند. گام‌هایی که برای ایجاد یک تجربه کاربری به یاد ماندنی در محصول خود بر می‌دارید، یکی از موارد ضروری در ایجاد یک محصول برای کاربران است. محصولی که به آن عشق بورزند.

۴- عنصر انسانی عملکرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد

مردم هیچ‌گاه روش خود برای انجام کارهای‌شان را به دلیل نقص طراحی در محصولی عوض نمی‌کنند. بنابراین این موضوع مهم است که طراحی باید برای خصایص کاربران باشد. خمیر دندان می‌تواند مثال خوبی باشد، آنان همواره دارای خصایصی منفی هستند، مثل کلاهکهایی که در اکثر مواقع گم می‌شوند و یا باعث هدر رفتن مقداری خمیر دندان می‌شوند.

ux-matters-everyday-life-04

طراحان باید در مورد اینکه کاربران چگونه با محصول آنان تعامل دارند تأمل بیشتری کنند و به راه‌هایی باندیشند که می‌تواند تجربه کاربری مناسبی را برای کاربر بر اساس اعمالشان ایجاد کند. برخی سازندگان خمیر دندان امروزه از کلاهک‌های چسبیده و بند دار استفاده می‌کنند و برخی دیگر از آنان هنوز هم از همان طراحی قدیمی تیوب‌ها را به کار می‌گیرند، با وجود آنکه کاربران همواره فراموش می‌کنند درب تیوب را بر سر خمیر دندان ببندند.

۵- طراحی خوب باعث تسهیل پرداخت و خرید می‌شود

طراحی خوب به راحتی باعث می‌شود که مردم از استفاده از محصول شما لذت ببرند. بنابراین کاربران شاد، همواره با برند شما همراه باقی خواهند ماند و خرید و پرداخت بیشتری را نیز انجام خواهند داد. برای مثال اکثر کاربران جستجو در اینترنت و گشت و گذار در آن را با استفاده از گوشی هوشمند انجام می‌دهند بنابراین مهم است که پایگاه شما برای گوشی هوشمند طراحی شده باشد، و بسته به اندازه و نوع صفحه بتواند به خوبی در انواع وسایل اجرا شود. (مثلاً در فبلت یا تبلت و گوشی هوشمند کوچک)

ux-matters-everyday-life-05

در مطالعاتی که توسط گروه Aberdeen انجام شده است نشان می‌دهد در پایگاه‌هایی که از طراحی واکنشگرا (Responsive) برخوردار بوده‌اند، 10.9 درصد در خرید و پرداخت کاربران افزایش مشاهده شده است. با استفاده از تاکتیک‌های خوب طراحی شما می‌توانید تجربه بهتری فراهم کرده و کاربران را برای خرید و پرداخت پول تشویق کنید.

نتیجه‌گیری

فراهم کردن یک تجربه کاربری مناسب چالش‌برانگیز است، اما تجربه خوبی برای طراحان محصول است. رسم نمای کلی و شماتیک، طراحی یک محصول را کند نمی‌کند بلکه آن را بسیار ساده می‌سازد. وقتی شما به سمت استفاده از پلتفرم‌های ساخت نمایش شماتیک مثل HotGloo می‌روید، می‌توانید از مزایایی چون همکاری بلادرنگ و قالب‌های از پیش طراحی شده برخوردار شوید که ساخت نمایش شماتیک و نمونه‌سازی از محصول را برای شما بسیار راحت‌تر خواهند کرد.
با استفاده از ابزار مناسب در طراحی تجربه کاربری، شما قادر خواهید بود تا بهترین و بزرگترین ایده و نظرات خود را در زندگی واقعی پیاده کنید که باعث می‌شود بهترین تجربه کاربری ممکن را برای کاربران به وجود آورید.

منبع: +

پیام صادری

در حال حاضر فریلنس هستم و بیش ۱۰ سال هست که در زمینه front-end و مدیریت سرورهای لینوکس فعالیت می‌کنم. و طی این سالها تجربیاتی خوبی هم کسب کردم. یکی از طرفداران Open Source هستم و سعی می‌کنم در فعالیت‌های داوطلبانه این حوزه شرکت کنم. همیشه در حال یادگیری تکنولوزی‌های جدید هستم و از تولید پادکست و نوشتن وبلاگ لذت می‌برم.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید ...

۵ واکنش

  1. علی گفت:

    مورد سه اساس بسیاری از طراحی های امروزه
    ممنون از نوشته های عالی تون

  2. وحید گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون♥

  3. آرمیشا گفت:

    تجربه کاربری مهمترین اصل و رکن پایه ای دیزاین وب سایت هایی خواهد بود که مشتریان در آن ها فرآیندی را طی می نمایند .

  4. عدالت گفت:

    من خودم شخصا ترجیح میدم وقتی یچیزی میگرم که راهنما داره اولش حدس بزنم و کشفش کنم اگه نتونستم بررررررم سراغ راهنماش اخه راهنماها هم دقیقا و درست با جزیاات توضیح نمیدن که یکیمی ملموس تر باشه بعد اکثرا راهنما با خوده محصول خیلی توی محصولات فرق داره

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *