• شاخه: طراحی    ::    بازدید: ۱۲۱۲
  • ۱

نکاتی در مورد تجربه‌کاربری در طراحی اپلیکیشن‌های موبایل

به عنوان کسی که دستی در طراحی چند اپلیکیشن موبایل داشته همیشه برای خودم سوال بود که چرا بعضی اپلیکیشن‌ها همان روز اول تعداد دانلودهای زیادی داره ولی در دراز مدت هیچ کدوم از کاربرانمون تبدیل به کاربران فعال نمیشن. حسی که روزای اول بهتون دست میده کم‌کم تغییر پیدا میکنه و برای شما صرفن هزینه و بدنامی باقی میمونه.

خبر خوب اینه که این شرایط برای تمامی توسعه دهندگان موبایل اتفاق میفته و تنها شما نیستید که با چنین مشکلاتی سر و کار دارید. راه‌های زیادی وجود داره که یک اپلیکیشن موبایل به اصطلاح موفق بشه ولی باید کاملا موشکافانه به این مسئله نگاه کرد که چرا برخی اپلیکیشن‌ها در چنین بازارهای رقابتی، بعد از مدتی کاربران خودشون رو از دست نمیدن بلکه کاربرانشون اضافه میشه و اونا خیلی راضی و فعال هستند.

به یقین نمیتوان نقش مهم توسعه دهندگان حرفه‌ای رو در این میان نادیده گرفت اما بحث اصلی ما سر چیز دیگری به نام تجربه کاربری است. راه‌های زیادی وجود دارد که موجب موفقیت در طراحی تجربه‌کاربری موبایل می‌شود و همچنین بالعکس. در این پست قصد دارم در مورد برخی فاکتورهایی که ما رو به سمت موفقیت سوق میدن رو باهم بررسی کنیم.

 

اشتباه شماره یک : مرحله تست رو فراموش کردید

شما سطر به سطر و صفحه به صفحه اپلیکیشن خودتون رو می‌شناسید. شما طراحی کردینش، شما توسعه اش دادین، شما به بازار معرفیش کردین ولی این فقط شمایید که این همه امکانات اپلیکیشن‌تون رو می‌دونه. حال تصور کنید چه اتفاقی می‌اُفته اگر دیگران هم شروع به استفاده از اپلیکیشن شما کنند، اما مثل شما نتونن از اون استفاده کنن؟ یکی از بزرگترین مشکلات توسعه دهندگان و خالقان اپلیکیشن‌های موبایل این هست که هیچ وقت قبل از انتشار اپلیکیشن، اون رو توسط دوستان و حتی خانواده خودشان تست نمی‌کنند. این کار به شما کمک می‌کند که اپلیکیشن خود را برای کاربران خودتان بهینه کنید نه برای خودتان.

 

اشتباه شماره دو : فکر می‌کنید کاربران میدانند چطور بین صفحات اپلیکیشن شما بچرخند

بهتر است از تجربه on-boarding در اپلیکیشن خود استفاده کنید، یعنی هنگامی که کاربر برای اولین بار اپلیکیشن شما را باز می‌کنه چند Tool-tip به عنوان یک راهنما کنار کاربر باشد و به اون نمایش داده بشه. این یک تجربه کاربری فوق العاده ای هست، چرا که در چنین بازارهایی به سادگی نمیتوان به کاربر دسترسی داشت و سریعا ویژگی‌های اپلیکیشن رو توضیح داد.

شما نمی‌توانید به همین سادگی تصور کنید ک کاربر شما همه چیز را میدونه پس باید راهنما و آموزش‌هایی برای کاربران خود تولید کنید. در ضمن در نظر داشته باشید که اگر این کار به دقت انجام نشه و اپلیکیشن به درستی کار نکند کاربران برای همیشه اپلیکیشن شما را نادیده خواهند گرفت.

اگر راهنمابی‌های In-line در اپلیکیشن‌های موبایل باعث مزاحمت در پروسه استفاده کاربر از اپلیکیشن شود به یقین تجربه‌ی بدی را در برخواهد داشت پس باید سعی کنید In-line Hinting های کاربردی تهیه کنید و در هر تجربه‌ی جدید از اپلیکیشن شما یک راهنما برای کاربر نمایش داده شود.

در ضمن شما می‌توانید از یک روش ساده تر استفاده کنید. آن هم استفاده از یک تصویر ساده در اولین تجربه کاربر از اپلیکیشن شماست که به صورت یک تصویر روی صفحه نمایش کاربر ظاهر شود و تمامی صفحات اپلیکیشن شما را با استفاده از چند خط نوشته توضیح دهد. نمونه ای مثل عکس زیر میتواند کمک کند.

Hive-inlinehintier

 

 اشتباه شماره سه :طراحی تجربه کاربری برای موبایل و وب متفاوت است

شاید برای بعضی از شما این مفهوم خیلی واضح و روشن باشه ولی باید این رو در نظر داشته باشیم که تجربه کاربری وب و موبایل به شدت باهمدیگه فرق دارن و کاربران موبایل جور دیگری با موبایلشون ارتباط برقرار می‌کنند و طراحان همیشه باید این موضوع را در ذهن داشته باشند.

رابط کاربری خوب، به داشتن تجربه کاربری خوب کمک میکند. یکی از عواملی که باعث تفاوت تجربه کاربری بین موبایل و وب میشه اندازه صفحه نمایش موبایل هاست و فضای کمی برای کاربر موجود است تا بین صفحات و بالا و پایین اپلیکیشن را پیمایش کند. هم چنین باید در نظر داشت که کاربران فقط از طریق انگشتانشان با گجت خود کار می‌کنند، نه موس یا هر رابط دیگری. اپلیکیشن‌های موفق اکثرا از طرح های مینیمال استفاده می‌کنند، این به این معنی است که فقط المان‌های مورد نیاز کاربر در دسترس خواهد بود و در صفحه نمایش دیده خواهد شد.

خوب این اولین سری از نکات کلیدی و اشتباهات رایج در طراحی تجربه‌ی کاربری موبایل اپلیکیشن هاست. در این سری پست‌ها قصد داریم نکاتی را با هم در میان بگذاریم تا شما بهترین نتیجه را برای اپلیکیشن های خود رقم بزنید. اگر شما نیز تجربه ای در این مورد دارید حتمن آنرا با ما در میان بگذارید تا در پست‌های بعدی به آن اشاره کنیم.

امین ضیا

کارم طراحی رابط کاربریه، ولی دوست دارم در حوزه منابع انسانی و وصل کردن نیروی فنی و متخصص به کارفرمای خوب، کار کنم و تمامی تلاشم رو هم میکنم که این کار رو به بهترین شکل انجام بدم. همیشه در حال یادگیری هستم و چیزایی رو که بلدم با همه به اشتراک میزارم . شاید در یک پست بلاگ و یا در قالب کلاس های آموزشی. همیشه میتونید با یه هدیه کوچیک خوشحالم کنید #صرفاجهت‌اطلاع

همچنین ممکن است دوست داشته باشید ...

یک واکنش

  1. Nasrin گفت:

    ممنون امین عزیز و موفق باشی 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *