• شاخه: طراحی    ::    بازدید: ۱۳۷۲
  • ۰

چه چیزی باعث می‌شود تجربه کاربری فوق العاده ایجاد شود؟

برای اینکه به سوال بالا جواب دهیم باید تجربه کاربری را به چند بخش تقسیم کنیم و برای هر یک چند خطی بنویسیم. اگر بخواهیم تجربه کاربری را به چند قسمت تقسیم کنیم اجزای تشکیل دهنده آن به این صورت خواهند بود:

  • معماری اطلاعات (Information Artictecture)
  • طراحی بصری (Visual Design)
  • عملکرد (Functionality)
  • کاربردپذیری (Usability)
  • تایپوگرافی (Typography)
  • رابط کاربری (User Interface)
  • استراتژی محتوا (Content Strategy)
  • طراحی تعاملی (Interaction Design)

برای اینکه بتوانیم در پروسه طراحی تجربه کاربری بهترین بازدهی را داشته باشیم باید تسلط کافی بر موارد فوق داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم چند خطی در مورد تمامی موارد بالا با شما به اشتراک بگذاریم.

معماری اطلاعات: این عبارت به این معنی است که باید محتوا را به صورت کاملا تخصصی برچسب زد، سازمان دهی کرد و ساختار آن را بررسی کرد. هدف اصلی این کار هم این است که کاربر باید بداند در کدام قسمت وب سایت شما قرار دارد و باید انتظار چه چیزی را داشته باشد سپس به راحتی میتواند وظیفه خود را به عنوان کاربر انجام دهد.

طراحی بصری: شاید همه ما آن را به عنوان طراحی گرافیک می‌شناسیم و درست هم است. در این مرحله باید طرحی اولیه از طرح کلی را به ما نشان می‌دهد برای مثال میتوان گفت صفحه‌ی اول یک وب سایت که به صورت طرح فتوشاپ طراحی شده است.

عملکرد: هدف اصلی یک پروژه وب باید ارایه بهترین عملکرد باشد پس برای اینکه بتوانیم کاربر را همیشه در سیستم نگه داریم باید به عملکرد سیستم خود بیشترین اهمیت را دهیم یعنی در هر شرایطی سیستم باید درست و دقیق کار کند.

کاربردپذیری: در همان ابتدای کار باید مشخص شود که سیستم شما مختص چه کاربرانی است و قرار است توسط چه کسانی استفاده شود، سپس سیستم باید طوری طراحی شود که تمامی آن افراد بتوانند از بدون دردسر از سیستم استفاده کنند.

تایپوگرافی: به منظور زیبایی بصری از لحاظ اندازه فونت، رنگ نوشته فاصله بین خطوط و کلمات باید به این نکات توجه کرد.

رابط کاربری: یکی از مهم ترین بخش های طراحی تجربه کاربری خوب، داشتن رابط کاربری خوب است چرا که قسمتی است که مستفیما با کاربر سروکار دارد و باید در بهترین حالت طراحی شده باشد و تعاملی نیز باشد.

استراتژی محتوا: در این بخش باید چارچوبی در مورد محتوایی که قرار است در وب سایت قرار بگیرد در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار بگیرد. نحوه جواب دادن به ایمیل‌ها و مشخص کردن موضوعاتی که باید در مورد آن‌ها متن نوشته شود همه اینها در بخش استراتژی محتوا قرار دارد.

طراحی تعاملی: یکی از مهم ترین بخش‌های طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی است به این معنی که شما همیشه آماده گرفتن Feedback هستید و ممکن است نسبت با توجه به نظرات کاربران، طرح خود را عوض کنید و چیزی کاراتر تهیه کنید و در نهایت به بهترین نتیجه خواهید رسید، که برای کاربران نیز قابل استفاده خواهد بود.

 

تمامی گفته های بالا باعث می‌شود که یک وب سایت خیلی کارا و زیبا داشته باشیم. و باید به این نکته نیز توجه کنیم که تک به تک هشت مورد ذکر شده بالا، تکمیل کننده پازلی هست که در نهایت به کاربر یک تجربه کاربری خوب را منتقل می‌کند.

طراحی تجربه کاربری از راه های مشخصی به کاربران ارزش می‌دهد، سه مورد از این راه ها را در پایین اشاره می‌کنیم:

  • پیشنهاد بهترین راه حل در سریعترین زمان
  • کارایی را بالا میبرد و راهی است برای افزایش نوآوری
  • و در آخر تجربه کاربری خوب منجر به کارهایی موفق و تاثیرگزار می‌شود.

در آخر باید به این اشاره کنم که وظیفه طراح تجربه کاربری به توازن رساندن خواسته های یک کسب‌وکار با کاربران و مشتریان آن کسب‌وکار با تکنولوژی و راه حل‌های تکنولوژیکی است. و همیشه باید در نظر گرفت که پروسه طراحی برای صاحبان کسب‌وکار تجارت نیست و برای کاربران آن کسب‌وکار است.

امین ضیا

کارم طراحی رابط کاربریه، ولی دوست دارم در حوزه منابع انسانی و وصل کردن نیروی فنی و متخصص به کارفرمای خوب، کار کنم و تمامی تلاشم رو هم میکنم که این کار رو به بهترین شکل انجام بدم. همیشه در حال یادگیری هستم و چیزایی رو که بلدم با همه به اشتراک میزارم . شاید در یک پست بلاگ و یا در قالب کلاس های آموزشی. همیشه میتونید با یه هدیه کوچیک خوشحالم کنید #صرفاجهت‌اطلاع

همچنین ممکن است دوست داشته باشید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *