• شاخه: طراحی    ::    بازدید: ۹۳۹
  • ۲

بهینه سازی فرم ها برای دیوایس همراه

آمار سال های گذشته در رابطه با شمار دیوایس های همراه نشانگر این مهم است که این دیوایس ها از مرز تجمل عبور کرده و به جزیی از نیاز روزمره تبدیل شده‌اند. در گذشته تلفن‌ها صرفا ابزاری برای ارتباط بودند، اما امروزه برای سرگرمی، خرید و حتی کار از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

بهینه سازی فرم‌ها برای دیوایس‌های همراه

فرم‌ها بخش مهمی از تعاملات آنلاین ما را در بر می‌گیرند و امروزه به عناصر مهمی در پلتفرم های همراه نیز بدل شده اند. چه در سایت‌ها و چه در اپلیکیشن‌های موبایل، به طور معمول زمانی با آن‌ها مواجه میشویم که آماده ارایه جزییات خاصی نظیر نام، آدرس، شماره تلفن و یا سایر اطلاعات شخصی و بانکی خود هستیم. با این حال پر کردن فرم ها برای بسیاری از کاربران امری خسته کننده و باعث کاهش علاقه مندی ایشان است. علاوه بر آن، کاربران دیوایس های همراه عموما در شرایط زمانی و مکانی و دارای اتصالات اینترنت ناپایدارتری هستند.

در ادامه این مطلب چند توصیه برای تسریع و بهبود تجربه و کارایی فرم‌ها در تعامل با کاربران دیوایس های همراه عنوان خواهد شد.

از جزییات غیر ضروری چشم پوشی کنید

اطمینان داشته باشید که اگر شما مایل به پر کردن صفحه‌ای پر از فرم‌ها و فیلد‌های گوناگون نیستید، سایر کاربران نیز احساسی مشابه به احساس شما خواهند داشت. میان پر کردن یک فرم عضویت کامل و یک فرم ساده عضویت تفاوت های چشمگیری وجود دارد که باعث افزایش ریسک از دست دادن کاربران کم حوصله‌تر شما خواهد شد.

در ساخت فرم‌ها سعی کنید در کمال سادگی، فقط اطلاعات و جزییات ضروری نظیر نام کامل، آدرس ایمیل، یک شماره تلفن و در صورت لزوم یک آدرس را درخواست کنید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید در ادامه با استفاده از منو‌های دراپ دان اقدام به دریافت اطلاعاتی نظیر شهر، استان، کشور کنید. استفاده از منو های دراپ دان امکان دریافت سریعتر و راحتر آدرس را فراهم می‌کند.

از عناوین و فیلد های زیر هم استفاده کنید

تلفن‌های همراه نسبت به کامپیوتر‌ها از فضای نمایش محدودتری برخوردار هستند، از این رو استفاده حداکثری از این فضای محدود در طراحی فرم‌ها بسیار اهمیت دارد. یکی از راه‌های انجام این مهم استفاده از چینش عمودی فیلد ها در فرم‌ها است. چینش افقی در طراحی فرم‌ها احتمال به هم ریختگی فرم‌ها در دیوایس‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، چینش عنواین و فیلد‌ها به صورت عمودی، تشخیص اطلاعات درخواستی را ساده‌تر می‌کند که در نتیجه امینت خاطر بیشتری برای کاربران ایجاد می‌کند و امکان خطا در پر کردن فرم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این روش از در هم ریختگی بصری فرم ها جلوگیری می‌کند.

از منوهای دراپ‌دان و لیست های جمع شو استفاده کنید

محدود بودن فضای نمایش در دیوایس های همراه، باعث نیاز به اسکرول کردن‌های زیاد در صفحه و یا پر کردن فرم‌ها می‌شود. در حالی که استفاده از اسکرول در دیوایس‌های هوشمند امری طبیعی است، گاهی اوقات، همین امر باعث ایجاد امکان عدم دسترسی سریع کاربران به بخش‌های مورد نظر ایشان می‌شود.

استفاده از منوهای دراپ‌دان و لیست‌های جمع شو کمک شایانی در کاهش زمان مورد نیاز برای پر کردن فرم‌ها می‌کند و با دسته‌بندی موارد از سردرگمی کاربران در میان گزینه‌های مختلف به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از لیست‌های جمع شو امکان قرار دادن جزییات مختلف برای چندین قسمت متفاوت در یک صفحه را فراهم می‌کند.

از فیلد‌های دارای قابلیت تکمیل خودکار استفاده کنید

در بعضی موارد، به عنوان مثال لیست های بسیار طولانی، استفاده از منوهای دراپ‌دان و لیست های جمع شو گزینه ایده آلی به حساب نمی‌آید. در این موارد بهترین گزینه استفاده از فیلد‌هایی است که دارای قابلیت تکمیل خودکار هستند.

فیلد‌های با قابلیت تکمیل خودکار این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند تا با وارد کردن، یک کلمه کلیدی، نزدیک ترین گزینه های قابل انتخاب را در اختیار داشته باشد. این نوع فیلد‌ها برای فهرستهای طولانی از موارد قابل انتخاب و یا مواردی که پارامترهای مشخصی ندارند، بهترین گزینه هستند.

از استفاده از فیلد‌های جداگانه برای دریافت اطلاعت بپرهیزید

احتمالا با فیلد های متداول در فرم‌های دسکتاپ یا موبایل آشنایی دارید. حتما متوجه این نکته شده‌اید، که گاهی اوقات فیلد‌هایی نظیر فیلد‌های، نام، آدرس، تلفن به چندین فیلد جداگانه تقسیم می‌شود تا جزییات به صورت جداگانه دریافت شود، این امر در فرم‌های دسکتاپ متداول هست، اما قطعا زمانی که در دیوایس همراه استفاده شود تاثیر خود را از دست خواهد داد.

تقسیم فیلد‌ها در دیوایس های همراه، پروسه پر کردن فیلد‌ها در موبایل، را افزایش می‌دهد، که در نتیجه، باعث ناخوشایند شدن آن برای کاربر خواهد شد. در ضمن اینکه احتمال گیج شدن کاربر در میان انبوه فیلد‌ها را افزایش می‌دهد.

در هنگام طراحی فرم ها برای پلتفرم های همراه، این نکته را در نظر داشته باشید که تا جای ممکن از فیلد‌های ساده تر استفاده کنید، به عنوان مثال به جای قرار دادن دو فیلد مجزا برای نام و نام خانوادگی از یک فید برای نام کامل استفاده کنید.

دکمه‌های موجود در فرم‌ها را قالب بندی کنید

استفاده از دکمه ثبت و یا ارسال، آخرین و مهمترین مرحله در تکمیل یک فرم است و می‌بایست اهمیت آن تا پایان کار حفظ شود.

می‌توانید با تغییر عرض دکمه به یک سوم عرض فرم و استفاده از رنگ های روشن، جذابیت بیشری به آن ببخشید. همچنین، می‌توانید به جای استفاده از کلمات ساده نظیر «ارسال» یا «ثبت» از عبارات مرتبط با محتوای فرم نظیر «ثبت نام» یا «ارسال درخواست» استفاده کنید. در عین حال از استفاده رنگ‌های خیلی روشن و یا دکمه های متحرک که باعث از بین بردن تمرکز کاربر شود خوداری کنید.

پایداری اطلاعت در مواجه با عملکرد کاربر

اماکن از دست رفتن اطلاعت فرم در هنگام زدن دکمه بازگشت برای برگشت به مرحله قبل در فرم های موبایل بسیار بیشتر است. همیشه قبل از انجام پروسه هایی که امکان از دست رفتن اطلاعات فرم را فراهم می‌کند از کاربر درخواست تایید کنید. به عنوان مثال همیشه سعی کنید تا لینک‌های در تب یا پنجره جدید باز شوند.

در مواردی که امکان بازگشت به صفحات قبل موجود نیست، همیشه از کاربران اجازه تایید بخواهید و امکان لغو پروسه را نیز فراهم کنید. در این حالت کاربران شما همیشه می‌دانند که در چه لحظه اطلاعات فرم ارسال و ثبت شده، در یا امکان از دست رفتن اطلاعات وجود دارد.

امکان پیگیری پروسه‌ها را برای کاربران فراهم کنید

بسیاری از کاربران علاقه چندانی به دنبال کردن و پر کردن فرم ها ندارند. با استفاده از یک نوار پیشرفت در بالای فرم می‌توانید به کاربران نشان دهید که در چه مرحله‌ای قرار دارند. این نکته را به یاد داشته باشید، هر چه تعداد مراحل بیشتر باشد و زمان بیشتری از کاربران صرف کند، برای ایشان جذابیت کمتری ایجاد خواهد کرد.

سرعت فراخوانی فرم را افزایش دهید

عامل مهم دیگری که نباید فراموش کنید، سرعت بارگزاری فرم است. زمانی که کاربران به یک فرم مراجه می‌کنند، بدین معنیست که مایل به ثبت اطلاعات خود هستند، با سرعت پایین فراخوانی صفحات و یا اطلاعات فرم، باعث نا امیدی ایشان نشوید. عامل اصلی سرعت بارگزاری صفحات، مواردی است که شما در صفحه قرار می‌دهید، به عنوان مثال، در صفحات وب موبایل، از استفاده از مواردی نظیر، تصاویر بزرگ، در صفحه فرم بپرهیزید.

تست و بررسی با سیستم ها و تنظیمات مختلف

تنوع بسیار در دیوایس های همراه و رابط‌های مورد استفاده آن‌ها، کار طراحی فرم را بسیار مشکل می‌کند. همیشه اطمینان حاصل کنید که فرم طراحی شده، در دیوایس ها و سیستم عامل های مختلف به خوبی و برای عملکرد یکسان تست شود.

منبع: مجله طراحی speckyboy

میلاد نکوفر

خودم را یک توسعه دهنده نرم افزار می‌دونم. سال‌هاست که برنامه نویسی می‌کنم و با خیلی از زبان‌ها و پلتفرم‌های برنامه نویسی آشنایی دارم. برنامه نویسی را دوست دارم و از چلنج‌های ضمن یاد گرفتن و کار با تکنولوژی‌های جدید لذت می‌برم. طی یک، دو سال گذشته هم سعی کردم که دانش خودم در زمینه‌های مدریت پروژه و کسب و کار را هم توسعه بدم.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید ...

۲ واکنش

  1. حمید گفت:

    خیلی عالی بود این مقاله

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *